Hadis Kiamat

Rasulullah s.a.w telah menjenguk kepada kami semasa kami sedang ingat mengingati satu sama lain, lalu Baginda s.a.w bertanya: "Apa yang kamu ingat mengingatkan itu?" Kami menjawab:"Kami mengingati perihal hari kiamat dan saat berlakunya"; Nabi s.a.w bersabda: "Sesungguhnya saat kiamat tidak akan berlaku melainkan setelah kamu melihat sebelumnya sepuluh alamat." Lalu Baginda s.a.w menyebut alamat atau tanda-tanda itu iaitu: Asap, Dajjal (orang yang menyembunyi dan mengubah keadaan perkara-perkara yang benar dengan perkataan dustanya atau perbuatan sihirnya) Dabbatul-Ardh, terbit matahari dari pihak masuknya (dari pihak barat),turunnya Nabi Isa anak Mariam, dan Ya'juj wa Ma'juj…"

Huzaifah bin Asid al-Ghifari r.a

Dari Ali, r.a, katanya Rasulullah s.a.w. bersabda; seseorang itu tidak menjadi mukmin sehingga ia beriman sekurang-kurangnya ia beriman kepada empat perkara, iaitu: Mengetahui dan meyakini bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa aku ialah Rasulullah yang mengutuskan aku membawa kebenaran dan percayakan mati yang memang ditetapkan masa dan caranya bagi tiap-tiap seorang , dan percayakan kebangkitan hidup semula sesudah mati serta percayakan kadar takdir yang ditentukan oleh Allah’.

Riwayat Tirmizi

Custom Search

Saturday, January 1, 2011

Misteri Lembah Kematian di Yakutia/Siberia - Lembah Ya'juj ?



"Di kawasan luas Yakutia jarang penduduknya di Siberia boleh didapati struktur logam aneh dan bukti-jenis letupan nuklear yang menghancurkan setiap enam atau tujuh abad."

Teruskan membaca maklumat Dr Valery Uvarov tentang 


 "Misteri Siberia's Valley of Death." 

BAHAGIAN I

Dalam Yakutia barat laut di Siberia, di cekungan Upper Viliuy Sungai, ada sukar menjangkau daerah yang menanggung tanda-tanda sebuah bencana luar biasa yang terjadi sekitar 800 tahun yang lalu, yang menggulingkan turun tutupan hutan dan serpihan batu tersebar lebih dari ratusan kilometer persegi. Diedarkan di daerah ini adalah  objek logam misteri yang terletak jauh di bawah tanah di lapisan es. Di permukaan., Kehadiran mereka terungkap hanya dengan patch dari vegetasi aneh. Nama kuno daerah ini Uliuiu Cherkechekh, yang diterjemahkan sebagai "Valley of Death".

Selama bertahun-tahun orang Yakut telah memberikan tempat tidur yang sangat luas ke daerah terpencil yang telah dimainkan dan masih memainkan peranan, khusus kuat dalam nasib tidak hanya tamadun tetapi dari planet secara keseluruhan.

Setelah sistematik dalam jumlah yang besar laporan dan bahan dari pelbagai jenis, kami memutuskan untuk memberitahu anda tentang sesuatu yang boleh mengubah persepsi tentang dunia di sekitar kita dan tempat kita di dalamnya, jika umat manusia dapat mengambil pelajaran dari apa yang dinyatakan di sini.

Dalam rangka memberikan gambaran yang paling memungkinkan, kami telah membahagikan akaun kami menjadi tiga bahagian. Yang pertama mengandungi fakta dan laporan saksi mata dalam bentuk di mana mereka mencapai kami. Yang kedua menyajikan legenda kuno masyarakat yang tinggal di kawasan-kawasan ini dan puisi epik masyarakat tetangga yang mengamati fenomena aneh. Hal ini penting agar anda boleh melakukan penyelidikan sendiri dan menghargai untuk dirimu setiap detail cerita. Akhirnya, kami membahas apa yang ada di balik semua ini [lihat Bahagian 2].

Laporan Saksi

Daerah tersebut dapat digambarkan sebagai massa padat rawa, bergantian dengan Taiga dekat-dilalui, merangkumi lebih dari 100.000 kilometer persegi. Beberapa rumor cukup penasaran telah menjadi ditempelkan pada daerah dengan objek logam yang tidak diketahui asalnya terletak di hamparan tersebut.

Dalam rangka untuk menjelaskan apa pun yang, yang ada bersama kita hampir tidak difahami, memunculkan desas-desus ini, kita harus pergi ke dalam sejarah kuno daerah ini untuk mencari kepercayaan dan legenda. Kami berjaya mencipta kembali unsur-unsur tertentu dari palaeotoponymy tempatan dan ini sesuai dengan cara yang menakjubkan isi dari legenda kuno. Semuanya menunjukkan bahawa legenda dan rumor yang merujuk pada hal-hal yang cukup spesifik.

Pada zaman kuno, Lembah Kematian adalah sebahagian daripada laluan nomaden yang digunakan oleh orang Evenk, dari Bodaibo untuk Annybar dan ke pantai Laut Laptev. Kanan sehingga tahun 1936, seorang pedagang bernama Savvinov tersenarai dalam laluan, ketika ia menyerah perniagaan, penduduk secara berperingkat meninggalkan tempat tersebut. Akhirnya, peniaga tua dan cucunya Zina memutuskan untuk pindah ke Siuldiukar. Di suatu tempat di tanah di antara dua sungai yang dikenali sebagai Kheldyu ("rumah besi" dalam bahasa tempatan), orang tua itu membawanya ke lengkungan, kecil kemerahan agak pipih mana, di luar jalan uli, ada ternyata user dari ruang logam di mana mereka kemudian menghabiskan malam. datuk Zina's mengatakan bahawa bahkan di salji paling keras itu hangat seperti musim panas di bilik.

Di masa lalu, ada orang-orang berani di antara para pemburu tempatan yang akan tidur di bilik ini. Tetapi kemudian mereka mulai jatuh sakit parah, dan mereka yang telah menghabiskan beberapa malam berturut-turut di sana akan meninggal. The Yakut mengatakan bahawa tempat itu "sangat buruk, berawa, dan binatang tidak pergi ke sana". Lokasi semua pembinaan dikenali hanya orang tua yang telah pemburu di masa muda mereka dan telah sering mengunjungi tempat-tempat ini. Mereka hidup nomaden dan pengetahuan mereka tentang kekhususan daerah-di mana orang boleh pergi, dan di mana satu tidak bisa-adalah suatu kemestian yang vital. keturunan mereka telah mengadopsi cara hidup menetap, jadi ini pengetahuan dari masa lalu telah hilang.

Saat ini, satu-satunya hal yang mengarah ke kewujudan daripada aset adalah nama tempat kuno yang telah bertahan dalam bahagian dan segala macam rumor. Tetapi masing-masing mewakili ratusan toponim, jika tidak ribuan kilometer persegi.



Pada tahun 1936, di samping Olguidakh ("tempat dengan kuali a") Sungai, seorang ahli geologi diarahkan oleh penduduk asli lanjut usia tiba di sebuah belahan bumi logam mulus, warna kemerahan, menonjol dari tanah dengan seperti tepi tajam yang itu "memotong kuku". Dindingnya sekitar dua sentimeter tebal dan terjebak keluar dari tanah sekitar seperlima dari diameternya. Ia berdiri membongkok di sehingga memungkinkan untuk naik di bawah pada rusa. Ahli geologi menghantar sebuah keterangan untuk Yakutsk, pusat serantau. Pada tahun 1979, sebuah ekspedisi arkeologi dari Yakutsk berusaha untuk mencari belahan ia temukan. Para ahli pasukan mempunyai dengan mereka pemandu yang telah melihat struktur beberapa kali di masa mudanya, tetapi ia mengatakan bahawa daerah itu sangat berubah dan sehingga mereka gagal untuk mencari apa-apa. Harus dikatakan bahawa dalam lokalitas yang boleh anda lulus dalam 10 langkah dari sesuatu dan tidak menyedarinya, jadi penemuan sebelumnya telah keberuntungan murni.

Kembali pada tahun 1853, R. Maak, seorang penjelajah mencatat daerah tersebut, menulis:

"Dalam Suntar [penyelesaian Yakut] saya diberitahu bahawa di hulu Viliuy ada sungai yang disebut timirbit Algy (yang diterjemahkan sebagai" sekuali besar tenggelam ") mengalir ke Viliuy. Dekat dengan bank-bank di hutan ada kawah raksasa yang terbuat dari tembaga. Ukurannya tidak diketahui kerana hanya pelek yang terlihat di atas tanah, tetapi beberapa pohon tumbuh di dalamnya ... "

Hal yang sama juga dicatat oleh ND Arkhipov, seorang penyelidik ke dalam budaya kuno Yakutia:

"Di antara penduduk cekungan Viliuy ada lagenda dari zaman kuno tentang kewujudan di hulu sungai kawah yang gangsa atau olguis. Legenda ini patut diperhatikan sebagai daerah yang berada dilokasi yang seharusnya dari kawah mengandungi beberapa mitos sungai dengan nama Olguidakh-'Kawah Stream '. "


Dan di sini adalah suatu bahagian dari surat ditulis pada tahun 1996 oleh orang lain yang mengunjungi Valley of Death. Mikhail Koretsky dari Vladivostok wrote:

"Aku ada di sana tiga kali. Pertama kali pada tahun 1933, ketika saya sepuluh-aku bepergian dengan ayah saya ketika dia pergi ke sana untuk mendapatkan wang-maka pada tahun 1937, tanpa ayah saya. Dan waktu terakhir pada tahun 1947 sebagai sebahagian daripada kumpulan anak muda.

"The 'Valley of Death' terbentang sepanjang anak sungai kanan dari Sungai Viliuy. Dalam kenyataannya itu adalah seluruh rantai sepanjang lembah tanah banjir. Semua tiga kali aku berada di sana dengan panduan, Yakut sebuah. Kami tidak pergi ke sana kerana hidup itu lebih baik, tapi kerana di sana, di bahagian belakang luar, anda boleh periuk emas tanpa amaran bahawa pada akhir musim anda akan dirompak atau mendapatkan peluru di bahagian belakang kepala.

"Seperti untuk benda misteri, mungkin ada banyak mereka di sana, seperti dalam tiga musim saya melihat tujuh daripada mereka 'kuali'. Mereka semua menurut saya benar-benar membingungkan: untuk satu hal, ada saiz mereka-antara enam dan sembilan meter dengan diameter.

"Kedua, mereka terbuat daripada beberapa logam aneh. Setiap orang telah menulis bahawa mereka terbuat dari tembaga, tapi aku yakin itu tidak tembaga. Masalahnya ialah bahawa bahkan dipertajam pahat sejuk tidak akan menandakan 'kuali' (kami cuba lebih dari sekali). logam tidak pecah dan tidak boleh dipalu. Pada tembaga, palu pasti akan meninggalkan penyok terlihat. Tapi ini 'tembaga' adalah ditutupi dengan lapisan dari beberapa bahan yang tidak diketahui menyerupai amril. Namun itu bukan lapisan pengoksidaan dan tidak skala tidak boleh pecah atau tergores, baik.

"Kami tidak menemukan aci turun ke tanah dengan bilik. Tapi aku perhatikan bahawa vegetasi di sekitar 'kuali' adalah anomali-benar-benar berbeza dari apa yang tumbuh di sekitar. Ini lebih mewah: Burdock besar berdaun; sangat withes panjang; rumput aneh, satu setengah atau dua kali tinggi manusia. Dalam salah satu 'kawah', semua kumpulan dari kami (enam orang) menghabiskan malam. Kami tidak apa-apa akal buruk, dan kami tenang meninggalkan tanpa sebarang kejadian yang tidak menyenangkan. Tidak ada yang jatuh sakit parah sesudahnya. Kecuali bahawa tiga bulan kemudian, salah satu teman saya kehilangan semua rambutnya. Dan di sisi kiri kepalaku (sisi aku tidur pada), tiga bintik-bintik sakit kecil saiz perlawanan-kepala muncul. Saya sudah cuba untuk menyingkirkan mereka semua hidup saya, tapi mereka masih dengan saya hari ini.






"Tak satu pun dari usaha kita untuk memutuskan bahkan sebahagian kecil daripada 'kawah' yang aneh berjaya. Satu-satunya hal aku berjaya membawa pergi adalah batu. Bukan biasa, walaupun: setengah dari lingkup yang sempurna, enam sentimeter dengan diameter. Saat itu berwarna hitam dan dikenakan tidak ada tanda-tanda yang terlihat yang telah bekerja, namun sangat mulus seperti dipoles. Aku mengangkatnya dari tanah dalam salah satu kuali.

"Aku mengambil suvenir saya Yakutia dengan saya ke kampung Samarka, kabupaten Chuguyevka, Primorsky wilayah (Soviet Far East), di mana ibu bapa saya tinggal pada tahun 1933. Aku dibaringkan dengan tidak ada hubungannya sampai nenek saya memutuskan untuk membina rumah. Kami perlu untuk menempatkan kaca di jendela dan ada wasn'ta pemotong kaca di seluruh desa. Aku akan mencuba untuk mengutip dengan tepi bahawa separuh dari sebuah bola batu, dan ternyata untuk memotong dengan mudah menakjubkan. Setelah itu, saya mendapati sering digunakan seperti berlian oleh semua kerabat dan teman. Pada tahun 1937 saya memberi batu kepada datuk saya, tetapi itu musim gugur dia ditangkap dan dibawa ke Magadan di mana dia tinggal di tanpa mahkamah sampai 1968 dan kemudian meninggal. Sekarang tidak ada yang tahu di mana batu saya perlu ... "

Dalam suratnya, Koretsky menekankan bahawa pada tahun 1933 panduan Yakut Bill mengatakan bahawa:

"... Lima atau sepuluh tahun yang lalu, ia telah menemui beberapa kuali bulat (mereka benar-benar bulat) yang menonjol tinggi (lebih tinggi dari manusia) dari tanah. Mereka tampak tanda baru. [b] Kemudian pemburu itu melihat mereka lagi, sekarang rosak dan tersebar. "[/ B]

Koretsky juga mencatatkan bahawa ketika dia melawat satu "kuali" untuk kedua kalinya, dalam beberapa tahun berselang itu lumayan tenggelam ke dalam tanah.

A. Gutenev dan Yu. Mikhailovsky, dua penyelidik yang tinggal di bandar Mirny di Yakutia, melaporkan bahawa pada tahun 1971 seorang pemburu tua milik warga Evenk telah mengatakan bahawa di daerah itu antara dua sungai yang dikenali sebagai Niugun Bootur ("juara berapi-api") dan Atadarak ("tempat dengan tombak tiga-sisi "), ada menyembul dari tanah hal yang yang memberi tempat yang nama-a" sangat besar "tiga-faceted tombak besi-sedangkan di kawasan antara dua sungai yang dikenali sebagai Kheliugur (" besi orang "), ada liang besi di mana berbohong" tipis, hitam, orang bermata satu di baju besi ". Dia mengatakan bahawa dia boleh mengambil orang di sana, bahawa itu tidak jauh, tapi tidak ada yang percaya padanya. Sementara itu, dia meninggal.

Satu lagi benda-benda itu, untuk semua penampilan, tertutup selepas pembangunan sebuah empangan di Viliuy, sedikit di bawah Erbiie. Menurut akaun dari salah satu pembangun projek Viliuy hidro-elektrik, ketika mereka membina sebuah terusan diversi dan dikeringkan saluran utama mereka mendapati di dalamnya sebuah "tempat" logam cembung. Tenggat waktu yang menekan dan selepas pemeriksaan sepintas dari mencari pengurus projek memberi arahan untuk bekerja untuk meneruskan.

Ada sejumlah cerita dari orang-orang yang datang di pembinaan serupa secara tidak sengaja, tapi tanpa arah yang tepat sangatlah sulit untuk mencari lagi di medan menyedihkan monoton.

Setelah beberapa orang tua mengatakan bahawa yang mengalir di tempat yang bernama Tong Duurai merupakan aliran disebut Ottoamokh ("lubang di tanah") dan bahawa sekitar dalamnya terdapat sangat bukaan dalam dikenali sebagai "jurang tertawa". Bahawa nama yang sama juga tanaman dalam legenda yang menyatakan bahawa ini adalah tempat tinggal raksasa api yang menghancurkan segala sesuatu di sekitar. Kira-kira setiap enam atau tujuh abad, sebuah "bola api" mengerikan meletup dari sana dan itu baik terbang suatu tempat ke kejauhan dan (dilihat dari sejarah dan legenda masyarakat yang lain) meletup di sana, atau terus meletup di atas titik keluar nya-sebagai Akibatnya yang, daerah tersebut untuk beratus-ratus kilometer sekitar telah diturunkan ke gurun hangus dengan batu pecah.

lagenda Yakut mengandungi rujukan banyak letupan, whirlwinds berapi-api dan terik bola naik ke udara. Dan semua fenomena tersebut entah bagaimana atau lain-lain yang berkaitan dengan pembinaan logam misteri ditemui di Lembah Kematian. Beberapa dari mereka yang besar, bulat, "rumah besi" berdiri di atas menyokong pelbagai lateral. Mereka tidak mempunyai tingkap atau pintu, hanya sebuah "lubang yang luas" di bahagian atas kubah.

Beberapa dari mereka telah tenggelam hampir sepenuhnya ke lapisan ais, dengan hanya lengkungan-tonjolan seperti hampir tak terlihat yang tersisa di permukaan. Saksi yang asing satu sama lain menggambarkan ini "rumah logam gemilang" dalam cara yang sama. benda yang lain yang tersebar di seluruh daerah tersebut adalah kelopak hemispherical logam yang menutupi sesuatu yang tidak diketahui. lagenda Yakut mengatakan bahawa bola terik misteri dihasilkan oleh "sebuah lubang menyemburkan asap dan api" dengan "tutup baja ketuk."





Ini juga merupakan sumber untuk whirlwinds yang menyala dari keterangan suara sangat serupa dengan kesan daripada letupan atom saat ini. Kira-kira satu abad sebelum setiap letupan atau siri letupan, bola api terbang cepat muncul dari "mulut besi" dan, tanpa menyebabkan kerosakan besar, melonjak ke atas dalam bentuk medan tipis api. Di bahagian atas ini, sebuah bola api sangat besar muncul. Didampingi oleh empat tepukan guntur berturut-turut, dia meluncur ke ketinggian yang lebih besar dan terbang, meninggalkan "jejak asap dan api" panjang. Kemudian tembakan meriam ledakan yang terdengar di kejauhan ...

Pada tahun 1950, tentera Soviet cor mata atas wilayah ini, jelas kerana penduduk sangat jarang di pinggiran bahagian utara, dan melakukan beberapa siri ujian atom di sana. Salah satu letupan menghasilkan teka-teki besar, dan pakar asing masih berspekulasi tentang hal itu. Sebagai stesen radio Jerman Deutsche Welle melaporkan pada bulan September 1991 yang, ketika peranti 10-kilogram nuklear sedang diuji pada tahun 1954, untuk alasan yang tidak diketahui saiz letupan melebihi perhitungan dengan faktor 2.000 sampai 3.000, mencapai 20-30 megaton , seperti yang didaftarkan oleh makmal seismik di seluruh dunia. Punca seperti perbezaan signifikan pada kekuatan letupan masih belum jelas. Tass agensi berita itu mengeluarkan pengumuman bahawa sebuah bom hidrogen kompak telah diuji dalam keadaan airburst, tetapi kemudian muncul bahawa ini adalah salah. Setelah ujian, zon terhad didirikan di daerah tersebut dan kerja rahsia dilakukan selama beberapa tahun.




Mitos dan Legends

Mari kita cuba untuk melihat ke masa lalu jauh seperti yang tercermin dalam puisi epik. Sebagai legenda disampaikan dari mulut ke mulut bersaksi, pada tempoh terpencil ketika semuanya bermula, daerah itu dihuni oleh sebilangan kecil nomaden Tungus. Sekali waktu, tetangga jauh mereka melihat, bahwa tanah mereka tiba-tiba terbungkus dalam kegelapan tak tertembus dan sekitarnya yang terguncang oleh raungan memekakkan telinga. Sebuah badai kekuatan ghaib muncul dan tanah itu terbelah oleh pukulan kuat. Lightning melintasi langit di segala penjuru. Setelah semuanya tenang dan kegelapan tersebar, pemandangan yang belum pernah terjadi sebelumnya bertemu mata perantau '. Di tengah-tengah tanah hangus, bercahaya di bawah sinar matahari berdiri sebuah struktur menegak tinggi yang kelihatan pada jarak perjalanan beberapa hari '.

Untuk masa yang lama, struktur memberikan keluar yang tidak menyenangkan, suara memekakkan telinga dan berkurang secara berperingkat tinggi sampai menghilang di bawah tanah sama sekali. Di tempat tinggi struktur ada, saiz menguap, menegak "lubang". Dalam kata-kata aneh legenda, itu terdiri dari tiga tingkatan dari "jurang tertawa". Its kedalaman seharusnya mengandungi negara bawah tanah dengan matahari itu sendiri, bagaimanapun, "berkurang". Sebuah bau busuk yang tersedak bangkit dari mulut, dan sehingga tidak seorang diselesaikan di dekatnya. Dari kejauhan, orang kadang bisa melihat "pulau berputar" muncul di atas pembukaan, dan ini kemudian terbukti menjadi "tudung memukul-mukul" nya. Mereka yang tergoda oleh rasa ingin tahu untuk melihat lebih dekat tak pernah kembali.

Berabad-abad berlalu. Kehidupan terus seperti dahulu. Tidak ada yang diantisipasi sesuatu yang luar biasa, tapi suatu hari gempa kecil terjadi dan langit tertikam oleh "angin puyuh berapi-api" tipis. Di atasnya, sebuah bola api menyilaukan muncul. Disertai dengan "suksesi empat thunderclaps" dan meninggalkan jejak api, bidang ini ditembak mati sepanjang lintasan dangkal dan ke bawah, setelah hilang di luar cakrawala, meletup. Perantau itu terganggu tetapi tidak meninggalkan tanah yang ada di rumah kepada mereka, kerana "syaitan" itu tidak menyebabkan mereka membahayakan tetapi meletup atas tanah suku tetangga bermusuhan. Beberapa dekad kemudian, kejadian berulang sendiri: bola api terbang dalam arah yang sama dan lagi hanya menghancurkan tetangga mereka. Ternyata ini "setan" itu dalam beberapa cara pelindung mereka dan mereka mula mencipta legenda tentang hal itu, menyebutnya Niurgun Bootur, "juara berapi-api".

Namun beberapa waktu kemudian, peristiwa berlaku yang ngeri orang-orang di sekitarnya bahkan yang paling jauh. Sebuah bola api raksasa muncul dari lubang dengan gemuruh, gemuruh memekakkan telinga dan meletup-kanan overhead! Sebuah gempa bumi besar berlaku. Beberapa bukit dipotong oleh retak di lebih daripada 100 meter. Setelah letupan, sebuah "api berkobar laut" terus mendebur tentang dengan cakera-seperti "berputar pulau" di atasnya. Kesan dari letupan diperpanjang atas radius lebih dari seribu kilometer. Suku-suku nomad yang selamat di tepi kawasan melarikan diri dalam arah yang berbeza, berusaha untuk menjauhkan diri dari titik fatal, tapi itu menyelamatkan mereka dari kematian. Mereka semua menyerah untuk beberapa jenis penyakit aneh yang disampaikan hanya oleh warisan. Namun mereka meninggalkan di belakang mereka piutang tepat apa yang telah terjadi, atas dasar yang Yakut pendongeng mula menulis indah, sangat legenda tragis.

Sedikit lebih dari 600 tahun berlalu. Banyak generasi perantau telah datang dan pergi. Ajaran dari leluhur jauh telah dilupakan dan orang lagi menetap daerah tersebut.

Lalu sejarah berulang ... ini bola api dari Niurgun Bootur muncul di atas angin puyuh berapi-api dan kembali terbang meletup di luar cakrawala. Beberapa dekad kemudian, bola api kedua sewa hawa (sekarang disebut Kiun Erbiie - "yang berkilauan hawa pemberita" atau "utusan"). Lalu datanglah letupan lain menghancurkan bahawa lagenda lagi anthropomorphized. Ini diberi nama uot Usumu Tong Duurai, yang secara kasar dapat diterjemahkan sebagai "orang asing jenayah yang menembusi bumi dan bersembunyi di kedalaman, menghancurkan seluruh dengan angin puyuh berapi-api".

Penting untuk dicatat bahawa pada malam penerbangan pahlawan Tong negatif Duurai, muncul di langit utusan surgawi Dyesegei-juara Kiun Erbiie yang melintasi cakrawala sebagai "bintang jatuh" atau "petir gagah" sehingga untuk memberi amaran Niurgun Bootur dari pertempuran yang akan datang.

Acara yang paling signifikan dalam legenda adalah Tong Duurai meletup keluar dari kedalaman bawah tanah dan melakukan pertempuran dengan Niurgun Bootur. Ini terjadi kira-kira sebagai berikut:

"Pertama, sebuah, ular-seperti percabangan, meletup badai api keluar dari" lubang ", di atas dari yang di sana lagi muncul bola api berukuran raksasa yang, selepas beberapa gemuruh guntur, menembak tinggi ke udara. Ia disertai dalam penerbangan dengan pengiringnya-"swarm a fatal whirlwinds berdarah" yang dikerjakan malapetaka di sekitarnya. "

Tapi ada kalanya Tong Duurai ditemui Niurgun Bootur di atas tempat di mana ia menanggalkan, dan yang berikut ini, kawasan itu tetap mati untuk waktu yang lama. Gambar dilukis dari peristiwa ini cukup bervariasi cukup: beberapa "juara berapi-api" mungkin muncul dari pembukaan sekaligus, terbang jarak tertentu dan meletup di satu tempat. Hal ini terjadi dengan penerbangan Tong Duurai. Sebuah kajian dari lapisan tanah menunjukkan bahawa interval antara letupan tidak melebihi 600-700 tahun.

Legenda jelas mencerminkan peristiwa ini, tetapi tidak adanya tradisi tertulis bererti bahawa mereka belum disenaraikan dalam bentuk dokumentari. Nampaknya, walaupun, bahawa kekosongan ini diimbangi oleh sejarah sejarah bangsa-bangsa lain.




The Chronicles of Peoples Kandungan

Secara keseluruhan, pada selang lebih kurang 600-700 tahun, beberapa letupan atau, lebih tepatnya, sebuah kompleks seluruh peristiwa termasuk prekursor, berlangsung. Semua kejadian tersebut dengan susah payah dicatat dalam tradisi puisi epik, dan legenda. Ini adalah fakta yang aneh bahawa lagenda serupa muncul di zon khatulistiwa dari planet, di mana letupan atau "bola api raksasa" yang tiba-tiba muncul di langit memusnahkan beberapa pusat peradaban kuno.

Dilihat oleh hasil penyelidikan arkeologi yang dilakukan di kawasan-kawasan Viliuy Atas oleh SA Fedoseyeva, penyelesaian, intermiten seperti gelombang-wilayah ini dapat ditelusuri kembali kasar ke milenium keempat SM. Pada milenium pertama Masihi, garis perkembangan sejarah yang terputus-dan ini tidak bertentangan dengan tarikh mungkin untuk letupan sejarah terakhir bulan September 1380. Awan itu mengangkat menutupi Matahari di atas Eropah selama beberapa jam. Dalam zon geo-aktif beberapa gempa bumi kuat berlaku.

Acara ini tercatat dalam sumber-sumber bertulis. Dalam Russia kronik, itu bertepatan dengan Pertempuran Kulikovo Padang:

"... Kegelapan hanya tersebar pada separuh kedua hari itu. Angin kekuatan seperti meniup, bahawa tembakan panah dari busur yang tidak boleh terbang terhadap itu ... "

Faktor ini memberikan sumbangan positif terhadap kemenangan Rusia.

Namun, letupan yang dinyatakan dalam legenda Tungus jauh lebih jelas daripada di sumber lain. Dilihat oleh akaun, mereka banyak kali lebih buruk daripada senjata nuklear moden.

Jika kita mengambil 1380 sebagai tarikh kami mula dan kembali ke masa lalu, kita dapat menelusuri saat-saat seperti. Pada 830, misalnya, budaya bangsa Maya yang mendiami Semenanjung Yucatán di Mexico hancur. Banyak bandar-bandar mereka dikurangkan menjadi runtuhan oleh sebuah letupan kekuatan mengerikan.

Beberapa bahagian dalam Alkitab yang mirip dengan legenda Yakut, misalnya, keterangan dari malapetaka Mesir dan matinya Sodom dan Gomora. Dalam salah satu oasis di Semenanjung Arab, sebuah bandar purba dihancurkan dan benar-benar menjadi abu. Menurut legenda, ini terjadi ketika sebuah bola api besar yang muncul di langit meletup.

Pada Mohenjo-daro di anak benua India, para arkeolog menemukan sebuah bandar yang hancur. Tanda-tanda dinding batu bencana-meleleh-jelas menunjuk ke sebuah ledakan yang setanding dengan bom nuklear. kejadian serupa juga dinyatakan dalam kronik China dari abad ke-14. Mereka mengatakan bahawa, jauh ke arah utara, sebuah awan hitam naik di atas cakerawala dan menutupi separuh langit, hamburan serpihan batu besar. Batu juga turun dari langit di Scandinavia dan Jerman, di mana api pecah di beberapa kota. Ulama menetapkan bahawa mereka adalah batu cukup biasa, dan menduga bahawa gunung berapi telah meletus suatu tempat.

Mungkin penyebab kemalangan ini benar-benar Tong Duurai yang telah meletup keluar dari bawah tanah selama berkurun-kurun? Sementara Niurgun Bootur dihapuskan setengah dari langit pada penampilannya, Tong Duurai jauh melebihi dia dalam saiz dan, naik ke langit, benar-benar menghilang dari pandangan.

Kami mencatatkan bahawa di Lembah Kematian, kenaikan radiasi latar belakang diamati pada selang waktu tertentu-fenomena yang pakar tidak boleh menjelaskan.

Penulis: Dr Uvarov Valery. Jabatan N13 - Keselamatan National Academy - St Petersburg - Russia. Diekstrak dari Nexus Magazine, Volume 11, Nombor 1, Disember 2003-Januari 2004.

Sumber: http://eyakutia.com/2010/03/mysterie...lley-of-death/
Cerita seterusnya @ http://www.bibliotecapleyades.net/ci...uska09.htm#top
Dikaji Oleh: Dr Valery Uvarov





sumber

0 comments:

Post a Comment